Přejít k obsahu stránky
VK&

Vyskočil, Krošlák a partneři s.r.o, advokátní kancelář Lukajová, patentová kancelář

Aktuality

Registr zastupování umožní udílení plných mocí v digitální podobě

Dne 1. července 2024 vstoupila v účinnost novela zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Ta zavádí úpravu informačního systému oprávnění k zastupování neboli Registru zastupování, který umožní udělení plné moci v digitální podobě. Záměrem Registru zastupování je zjednodušit udílení plných mocí pro jednání se státními úřady.

Registr bude obsahovat katalog typů plných mocí pro jednotlivé účely. Bude se jednat o předvyplněné šablony, do kterých uživatelé doplní své vlastní údaje. Do Registru půjde zapsat jen takový typ plné moci, který bude dostupný v katalogu. Udělení plné moci si úřad sám zkontroluje.

V Registru bude mít uživatel zároveň přehled o udělených plných mocích a bude je moci v případě potřeby vypovědět, což bude nutné vždy, kdy například dojde k naplnění účelu plné moci nebo ke ztrátě potřeby zmocnění či pověření jiného, a to za účelem vyloučení rizika možného zneužití.

Předností systému bude snadné dokládání zmocnění ve vztahu k několika úřadům. U elektronické verze odpadá nutnost zařizování úředních kopií či dokonce úředního ověřování podpisů na nich. Digitální plné moci bude nutné opatřit uznávaným elektronickým podpisem.

Zavedení digitálních plných mocí nijak neovlivňuje možnost používat plné moci v papírové podobě.

Do systému se státní úřady budou připojovat postupně. Od počátku tak bude jen omezený počet úřadů, vůči kterým se bude možné plnou mocí v Registru prokázat.  

Digitální plnou moc nepůjde využít v soukromoprávních vztazích.